onsdag 2 maj 2018

Rutmönstrad bebiskofta

En av mina stickande vänner har fått barn och då måste jag naturligtvis bidra till att barnet har gott om hemstickat att ha på sig. Sagt och gjort, detta blev resultatet:
Mönstret är Rutmönstrad kofta, från boken Sticka för de små av Hanne Andreassen Hjelmås och Torunn Steinsland. Garnet är Pickles Merino Tweed, 100% ull.
Projektet drogs igång under julledigheten och sedan smygstickades det en hel del i början på året. Sista detaljerna med att sy dit knapparna gjorde jag dock först efter att barnet fötts - det behövs något extra motiverande för att ta tag i just knappmontering. Men framför en mysig brasa var det inte så dumt! Knapparna inhandlades på Stoff og stil i Köpenhamn under en semesterresa.
Jag tror att jag valde storlek till en 12-månaders, men jag minns inte riktigt. Garnet var av annan tjocklek än mönstret, så jag fick gå upp en storlek på stickorna. Koftan ser ganska stor ut, men förhoppningsvis kan den användas till vintern.
Stilstudie raglanärm.

1 kommentar:

  1. Jättefin kofta! Kanske till nästa vinter om inte annat. Vem vet! Det kanske blir en jättebebbe! :)

    SvaraRadera