måndag 4 november 2013

Stickad kofta

I våras skrev jag ett inlägg om mitt stora sug efter att sticka en kofta. Nu har jag satt igång! Det började med att jag till slut efter mycket funderande klickade hem ett lyxstickset bestående av rundstickor med utbytbara tippar och kablar i olika längder. Som en kompis sa: stickning - en materialsport! ;)
Sedan inhandlades ett grönt skönt garn: Viking Alpaca sport. En blandning av alpaca, merino och nylon. Känns mjukt och är lättstickat. Perfekt att dra igång projektet under ett avsnitt av Bonde söker fru. Saknar bara resten av syjuntan!
Följer mönstret "Miette" som jag hittat på Ravelry. Kan laddas hem helt gratis! Jag gör bara några små förändringar, tex att jag sätter minskningen i sidorna istället för mitt fram på koftan och att jag stickar långa ärmar istället för trekvartsärmar. Så här långt hann jag under ett program:
Inspirationen är på topp! Några dagar senare kan man ana formen. Beklagar bildkvalitén, jag har inte orkat fota med systemkameran..
Under ett besök hos den flitiga stickerskan Wallinskaya gjorde jag klart mudden på kroppsstycket.
Jao, jag är nöjd med längden på koftan.
Och så ser den ut på baksidan. Dags att hugga tag i ärmarna nu tror jag! :)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du är väldigt flitig också. Går ju riktigt snabbt med den där gröningen. En fråga bara: Har du blurrat ansiktet på den som är på tv:n till höger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Hehe, jaa man skulle kunna tro att jag retuscherat bort ansiktet på henne, men jag tror att hon står bakom en gren..

      Radera